نکات مهم مراقبت از سالمند!

آمار مطالب

کل مطالب : 23
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 1
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 273
بازدید سال : 3247
بازدید کلی : 4180

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان طنین طراوت- وبلاگ تخصصی سالمندان و آدرس tanintaravat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : ایزد منچهری
تاریخ : چهار شنبه 23 مهر 1399
نظرات

 

مراقبت از سالمند در منزل کار بسیار دشواری است. همانطور که میدانیم بیشتر سالمندان دوست دارند در منزل خودشان مورد مراقبت قرار بگیرند. چون به فرد سالمند احساس آرامش و راحتی میدهد. البته باید به این نکته توجه کرد که نگهداری از سالمندان بهتر است توسط خود فرزندان او صورت گیرد. ولی اگر برای اعضای خانواده مقدور نیست میتوانند از پرستار سالمند بهره بگیرند.

امروزه نگهداری از سالمندان را خود فرزندان بر عهده میگیرند. سالانه ۶۶میلیون نفر در جهان، از پدر یا مادر سالمند خود مراقبت میکنند. اگر چه که در بسیاری از کشورهای پیشرفته به دلیل شاغل بودن افراد خانواده مراقبت و نگهداری سالمند در منزل توسط اعضای خانواده امکان پذیر نیست. در صورتیکه شخصا از سالمندان خود مراقبت می‌کنید توجه به نکات زیر از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیریت مصرف دارو

اولین توصیه به فرزندان برای مراقبت از سالمندان کنترل و مدیریت مصرف داروهاست.

در سنین بالا سالمندان دچار بیماریهای بسیاری اعم از فشار خون، چربی خون، مشکلات قلبی و … میشوند. و برای هر بیماری از داروهای خاصی استفاده میکنند. اگر سالمند دچار بیماری فراموشی شده باشد. ممکن است چند دارو را با هم مصرف کند و موجب خطر تداخل دارویی شود. پس فرزندان باید بر روی مصرف داروها کنترل داشته باشند تا عواملی مثل تداخل دارویی یا حساسیت و آلرژی برای سالمند رخ ندهد.

طبق تحقیقات انجام شده بیشتر داروهایی که برای سالمندان تجویز میشود اشتباهی است.

جلوگیری از زخمی شدن و جراحت سالمند

مراقبت از سالمندان در منزل دشواری های خاص خودش را دارد. برای جلوگیری از زمین خوردن و جراحت های ناشی از زمین خوردن بهتر است وسایل اضافی که امکان برخورد سالمند به آن زیاد است را جمع کنید. بعضی از سالمندان دچار ضعف بینایی و جسمانی هستند برخی به خاطر نور کم فضا و همچنین لیز بودن کفپوش ها دچار زخم و جراحت میشوند. در سالمندان آثار زخم ها و جراحات به کندی درمان میشود پس بهتر است این قبیل مشکلات را حل کرد.

آلزایمر

امروزه بسیاری از سالمندان در منزل از مشکل ضعف حافظه رنج میبرند. برای مشکل خود پیش پزشک نمیروند زیرا از بیماری آلزایمر میترسند. برای همین دوست ندارند مشکلات خود را با پزشک یا دیگران مطرح کنند. فرزندان باید توجه زیادی به پدر یا مادر سالخورده خود داشته باشند و اگر علایم آلزایمر را در آنها دیدند، سریعا به پیش پزشک ببرید.

آلزایمر قابل درمان نیست ولی میتوان باعث کند شدن پیشرفت آن شد.

ورزش

کم تحرکی در سالمندان موجب بروز بسیاری از بیماریها مانند درد های آرتروزی میشود. بهتر است پدر یا مادر سالخورده خود را به ورزش های سبک علاقه مند کنید. ورزش به آرامش خواب سالمند کمک میکند. همچنین به تقویت عضلات و استخوان ها و به بهبود تعادل کمک میکند.

البته لازم به ذکر است که ورزش موجب تقویت مغز و کمتر شدن افسردگی در سالمندان میشود.

بهتر است فرزندانی که مراقبت از سالمند را در منزل بر عهده دارند مادر یا پدر سالخورده خود را به سمت ورزش های سبک مانند پیاده روی سوق دهند.

نکات امنیتی برای مراقبت از سالمند در منزل

بهتر است برای مراقبت از سالمند در منزل یک حسگر دود لرزشی نصب کنید تا راحتر سالمندان را از خواب بیدار کند.

نصب دستگاه هایی برای متعادل کردن دمای آب تا پوست سالمند دچار سوختگی نشود.

در اطراف حمام و دستشویی میله هایی تعبیه کنید تا از لیز خوردن سالمند جلوگیری شود. همچنین در دستشویی یا حمام از کفپوش ها و دمپایی هایی استفاده کنید تا مانع از لیز خوردن شوند.

مراقبت روحی از سالمند

روشنایی فضای خانه را بیشتر کنید. همچنین مقداری میان وعده در کنار تخت سالمند قرار دهید تا در مواقع گرسنگی استفاده کنند.

اطراف سالمند خود را شلوغ کنید و از اقوام و دوستان او دعوت کنید تا به دیدن او بیایند. این کار مانع از افسردگی وی میشود. سالمندان در زمان سالخوردگی نیاز به همدم را بیشتر احساس میکنند.

به والدین سالخورده خود دلگرمی بدهید. بیماریها و مریضیهایی که آنها دارند موجب درد و ناراحتی است. بهتر است شما به آنها دلگرمی بدهید تا دچار مشکلات روحی نشوند. در طول روز اگر منزل نیستید با سالمند خود تماس بگیرید و مقداری از وقت خود را تلفنی به او اختصاص دهید.

درمورد خطر سقوط در سالمندان چه میدانیم؟نکات مهم برای جلوگیری از آسیب سالمند

زمانی شما به عنوان مراقب از سالمند مراقبت می کنید، مکررا شاهد زمین خوردن سالمند خواهید بود. این موضوعی است که مراقبین باید به آن اشراف داشته و از آن جلوگیری کنند. خوشبختانه تحقیقات علمی ثابت کرده است که مراقبت از سالمندان به میزان قابل توجهی از سقوط در سالمندان جلوگیری می کند.

افتادن و  سقوط در سالمندان رفاه سالمندان را کاهش و خطر آسیب دیدگی را افزایش میدهد.

افزایش سن و تغییرات طبیعی مانند کاهش قدرت بینایی و شنوایی از جمله دلایلی هستند که سالمند درا در معرض خطر سقوط و افتادن قرار می دهند.

سالمندانی که ضعیف هستند و بیشتر از سایرین در معرض خطر سقوط و عوارض آن قرار دارند، اغلب حجم ماهیچه کم، التهاب مفاصل، سوء تغذیه و قدرت بدنی کمی دارند. این سالمندان در حرکت و جابجایی دچار مشکل هستند و پس از آسیب ها دیرتر بهبود می یابند.

سالمندان با افزایش بیشتر سن، بیشتر در معرض خطر ناشی از افتادن و سقوط هستند. این امر طبیعی است که با افزایش سن حجم ماهیچه و استخوان کاهش یابد، اما سبک زندگی در سرعت این روند تاثیر به سزایی دارد. متاسفانه اغلب سالمندان با در پیش گرفتن سبک زندگی ناسالم، بدون فعالیت بدنی کافی و تغذیه مناسب خود را بیشتر در معرض آسیب های جسمانی جدی و جبران ناپذیر قرار می دهند.

حمایت و مراقبت از سالمندان مهمترین راهبرد در پیشگیری از افتادن و عوارض آن در سالمندان است.

افزایش خطر سقوط و افتادن در سالمندان بسیار نگران کننده است، زیرا ضعف و شکنندگی در سالمندان علاوه بر افزایش احتمال سقوط مجدد در آنها باعث افزایش بیماری های عفونی، افزایش احتمال بستری شدن در بیمارستان به مدت طولانی، انتقال سالمند به آسایشگاه های سالمندان و ناتوانی بعد از جراحی و در بسیاری از موارد وابستگی کامل به مراقبین می شود.



تعداد بازدید از این مطلب: 606
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








سلام.به وبلاگ طنین طراوت خوش آمدید. در این وبلاگ نکات نگهداری سالمندان در خانه را برای شما عزیزان شرح میدم همچنین برای ایجاد انگیزه و روحیه برای بزرگان شما نیز مطالبی جمع آوری کردم که براتون به صورت پست در وبلاگ قرار میدم، امیدوارم از نکاتی که خدمتتان آماده میشه نهایت لذت و استفاده را ببرید. دوستدار مهربانی زندگی شما در کنار بزرگان خانواده


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود